00 Landschap, flora, diversen
06 Bewerkte, gemanipuleerde foto
Landgoed Nieuw Leeuwenhorst
landgoed
Uitzicht op Landgoed Nieuw Leeuwenhorst met een wandelaar.
- Camera: Canon EOS 6D Mark II
- Shutter speed: 1/80s
- ISO: 200
- Taken: 15 May, 2024
- Exposure bias: 0/1EV
- Flash fired: No
Reacties
Een doordachte compositie waarbij de grote boom en de kleine wandelaar, ondanks het verschil in grootte, prima in balans zijn. De omzetting naar zwart wit is ook prima met een groot bereik aan grijstinten. De scherpte lijkt wat minder, vooral in de achtergrond, is dit met een vintage lens gemaakt? Je vinkt 'bewerkte / gemanipuleerde foto' aan. Als je bedoelt de omzetting naar zwart wit had dat niet gehoeven, als je een andere bewerking bedoelt ben ik benieuwd welke.
Dank je Elbert Jan voor fijne worden over de compositie. De originele foto is scherp, vooral het huis in de verte. Ik kan een grotere foto sturen als dat nodig is om alles beter te kunnen zien.
Misschien kwam het doordat ik de foto had verkleind en de kwaliteit had ingesteld op 11 in plaats van 12, aangezien de foto niet groter mag zijn dan 2 MB. Het kan ook de tweede optie zijn, we hebben gewoon verschillende ideeën over de perfecte scherpte van het frame.
Ik heb een 14mm groothoeklens gebruikt, geen vintage.
Ik vink 'bewerkte/gemanipuleerde foto' aan, net als mijn vorige z/w foto 'Boom op kleine heuvel', en net als sommige andere fotografen en moderators in hun z/w foto's. Helaas heeft niemand eerder gezegd dat vinkje niet nodig is. Mvg.
Bijna een moderne interpretatie van een klassiek schilderij, de voorgrond en de wandelaar zorgen voor een mooie aanvulling in de foto, ik vindt de wandelaar wel net te ver naar rechts in het beeld. Links kan er volgens mij wel wat af dus misschien geeft het standpunt van de camera iets naar rechts nog meer balans.
Mooi compliment Erno, bedankt.
Over balans. Ik zocht naar symmetrie in de vijver en wilde het huis in het midden plaatsen. Boom en wandelaar maken de voorgrond interessanter aan beide kanten.
Bij geënsceneerde fotografie kun je absoluut alles doen wat je wilt. Je hebt wel tijd om alles te regelen. Maar ik fotografeer een mix van reportage- en natuurfoto's met een artistieke insteek. En in dit geval fotografeer ik het natuurlijke moment van verbinding tussen mens en natuur. Dankzij jouw reactie ben ik gaan nadenken over het genre waarin ik mijn foto's moet indelen. Bedankt hiervoor, Erno.
A man and hij dog. Heerlijke foto van een prachtig gebied. Wat kan zwart/wit toch mooi zijn.
Dank je wel Peter.
Leuk om hierboven jouw gedachten bij deze opname te lezen, Yanuschka! Het volgende ter overweging. De boom links trekt voor mij de aandacht weg bij datgene wat je centraal hebt geplaatst (het huis) weg. De aandacht in de opname gaat vooral nu uit naar de boom, en deze blokkeert enigszins het zicht op het huis. Ik had de boom iets meer naar links geplaatst zodat de lichte lijn in het water meer tot haar recht zou komen, en leidend zou zijn naar het huis. Voor mij is de opname dus niet helemaal in balans.
Nog iets over perfecte scherpte. Ik zie in de bladeren behoorlijk wat onscherpte. Gezien een sluitertijd van 1/80s zou dit bewegingsonscherpte van de wind kunnen zijn. Dat weet ik niet zeker omdat ik de weersomstandigheden niet ken. Je had ook kunnen overwegen om een langere sluitertijd te kiezen, en een wat hogere ISO ter compensatie. En naverscherpen bij een beperkte resolutie is veelal ook een goed idee.
Maar het is een opname waarin veel te zien is! Leuk!
Dank voor je reactie Ronald.
Over balans/compositie. 'Ik zocht naar symmetrie in de vijver en wilde het huis in het midden plaatsen'. Ik heb niet geschreven dat het huis hier het hoofdobject is. Als ik het huis wilde meer laten zien, zou ik een telelens kiezen of dichter bij het huis gaan staan met een groothoeklens.
De symmetrie van de achtergrond en de middengrond past goed bij de voorgrond, waar de boom zich in de regel van derden bevindt. Dus boom staat op de juiste plek en trekt aandacht eerste.
Ik laat een Meerlagig beeld van het park zien: boom en zijn kruin, persoon, pad dat in de verte leidt naar een huis op de achtergrond. Door de vijver gaat de blik zich weer op de voorgrond, op de boom.
Over scherpte. Ik ik zie duidelijk bladeren op de boom op de voorgrond en al het gras beneden, en achergrond dat huis is ook scherp. Dus voor mij scherp is al genoeg. Over naverscherpen bij een beperkte resolutie weet ik hoor. Maar zoals ik al zei, ik ben blij met alles op mijn foto.
Ik geef de voorkeur aan eerlijkheid Ronald. Als je mijn foto niet mooi vindt, kan je dat direct zeggen. Geen probleem hoor. Iedereen heeft zijn eigen smaak, dat natuurlijk kan. Mvg.
Het is niet zo bijster interessant om te weten of een opname mooi wordt gevonden of niet. Wat ik heb willen meegeven ter overweging (niks meer, niks minder) is een iets andere kijk op de compositie. Doe er mee wat je wilt. Jouw eigen beweegredenen zijn mij duidelijk.
Ronald, wat betekent de eerste zin? I'm lost in translation. Kunt je misschien het met andere worden uitleggen? Alvast dank.
'Wat ik heb willen meegeven ter overweging (niks meer, niks minder) is een iets andere kijk op de compositie' - helaas er is niks voor mij om overweging omdat je verkeert begrijp mijn compositie, dat kan gebeuren.
'Doe er mee wat je wilt.' - Bedankt dat ik mijn compositie op mijn eigen foto mocht kiezen, leuk hoor, gr.