00 Landschap, flora, diversen
IJsland
Een detail van de Gulfoss
Ik kwam meerdere uitdagingen hier tegen. De Gulfoss is een imposante waterval maar lastig te fotograferen. En ik wilde wegblijven uit de geijkte IJslandse beelden. Dus ik ging op zoek naar details. Ik aarzel of intieme landschappen thuishoren in Landschappen of Abstract. Zwart-wit omzetting in Photoshop.
- Copyright: @ Madeleine Lenagh all rights reserved www.lenagh.nl
Reacties
Een mooie en originele benadering van de waterval, waarbij de rustige voorgrond je blik onmiddellijk leidt naar die mooie variatie van donkere rotsen en stromend water er achter. Met name rechts is het grote egale vlak wat onevenwichtig in de compositie en leidt wat af van dat fantastische spektakel er achter . We willen je de suggestie meegeven om voor het evenwicht in de totale compositie iets van het patroon links onder op te offeren en een landscape formaat te maken door aan de onderzijde een strook weg te halen tot net iets onder de de naar het midden uitstekende donkere punt. Doet overigens niet af een je originele aanpak en de titel dekt de lading (foto) volledig. Dat is prima geslaagd.
vr gr Ronald
Hartelijk dank voor je suggestie, Ronald!
Zeker een hele mooie benadering van de Gulfoss, de omzetting in zwart/wit doet het m.i. bijzonder goed, wat een fraaie abstracte foto geeft. Helemaal eens met het advies wat Ronald geeft.
Dankjewel, Marga!
Het is je uitstekend gelukt om een foto te maken die anders dan gebruikelijk is. mooie zachte en vloeiende lijnen en de omzetting naar z/w benadrukt de abstracte benadering.
Ook ik dank dat de suggestie van Ronald goed uit kan pakken.
Hartelijk dank, Loes. Ik zal toch maar ingaan op de suggestie,van Ronald, die door jullie alletwee werd beaamd, al find ik het best lastig om een dergelijke discussie aan te gaan. Ik heb gespeeld met diverse uitsnedes, ook de gesuggereerde. Het levert inderdaad een 'evenwichtiger' beeld op. Ik vond het beeld saai en heb bewust voor deze uitsnede gekozen. Voor mij gaat compositie niet om regels of evenwicht, maar om het creeëren van een element van spanning en het overbrengen van een stemming. Meestal kies ik intuitief voor een bepaalde compositie omdat het 'juist voelt.' In dat opzichte ben ik aanhanger van landschapsfotografen als Guy Tal, Alister Benn, en onze eigen Theo Bosboom (die de afgelopen 2 jaar mijn mentor is). (Theo doceert de gebruikelijke compositie theorieën in zijn workshops maar geeft ook aan dat zijn stelregel is, "know the rules like a pro, and then break them like an artist.")
Dank voor je reactie en toelichting Madeleine en heel goed om te lezen dat je de compositie zowel intuïtief als bewust gekozen hebt, daar kan ik alleen maar bewondering voor hebben, volg je hart! Enneh... niets mis met jouw keuze hoor, het is ook verfrissend om beelden te zien die net wat minder voor de hand liggen, dat stemt tot nadenken en kan inspirerend zijn,