Home Portfolio Erwin van Laar

Portfolio Erwin van Laar

  

!cid_D3EC823B-6725-4CEA-A46C-F3D0EF295C6C

 

Hoe ben je begonnen met fotografie? 

Van huis uit inspireerde mijn vader mij voor de natuur. Omdat we altijd wandelden op NP De Hoge Veluwe zagen we veel wild. Niemand geloofde dat en zo ontstond het idee om dat te gaan vastleggen. Op mijn 14e kocht ik dan ook mijn eerste analoge Nikkormat camera met een F1.4 / 50 mm objectief. Hier kon je geen wild mee fotograferen en al snel schafte ik een F2.8/135 mm mini tele aan. Mijn vader volgde mij in mijn voetsporen en samen gingen we veel op pad om van alles en nog wat te fotograferen. 

 

!cid_E703A12C-15FF-4B1D-B039-113B1425C50A

Posbank met de laatste mistflarden 

Waarom speciaal natuurfotografie c.q. landschapsfotografie? 

Mijn vader was verwoed kanariekweker en daarom ben ik mij gaan specialiseren in de fotografie van vogeltjes. Via Vogelbescherming kwam ik in contact met andere natuurfotografen zoals Piet Munsterman en Fred Hazelhoff en niet lang daarna schafte ik mij een Nikon F5.6 / 600 mm objectief aan. Voor die tijd een enorme lens die zeker een week in de etalage stond te pronken van de fotozaak in Amersfoort. Na ongeveer een jaar fotograferen kreeg ik als broekie van 16 jaar mijn eerste werk  gepubliceerd in een kalender van Vogelbescherming. Ik ben uiteindelijk alle takken van natuurfotografie gaan leren met als laatste landschapsfotografie. De liefde voor vogeltjes bleef echter wel de passie. 

 

!cid_D6671B70-401B-4520-8401-76BB61BEBDB3

Reebok in bastgewei 

Wat zijn voor jou de belangrijkste factoren om tot een geslaagde foto te komen? 

Ik fotografeer het liefst in de vroege morgen en de late avond. Tussen 9 en 5 doe ik eigenlijk heel weinig. Daarbij vind ik het een uitdaging om met mooi licht, gedrag vast te leggen. Ik werk dus ook heel vaak projectmatig aan een soort zodat je gedrag kunt voorspellen en de vogels goed leert kennen. Ik heb recentelijk nog 4 jaar gewerkt aan de IJsvogel en de Kerkuil. Een van mijn absolute specialiteiten zijn uilen en kleurafwijkingen. Ook het gebruik van flitslicht onder nachtelijke omstandigheden vind ik geen probleem. Waar ik me wel aan erger zijn fotografen die voor het plaatje gaan en alles opzij zetten om dat beeld te scoren. Fotograferen betekent al dat je verstoort omdat het een inbreuk is in het “normale” leven van de vogel. Ik probeer dat altijd tot een minimum te beperken en dat betekend soms dat ik een project moet laten schieten. Daarom werk ik graag projectmatig omdat ik heb gemerkt dat ze je individueel leren kennen en je onderdeel wordt van hun bestaan. Ze gedragen zich dan normaal omdat je onderdeel wordt van HUN locatie. Uiteindelijk bepalen zij wat ik kan en mag doen. Ik blijf tenslotte te gast !!! 

 

!cid_D5461D3E-FC35-4D8F-B306-92FB33C3CBEE

Zwarte Reegeit 

Wat is jouw mooiste fotomoment ooit? 

Ik heb eigenlijk vele mooie momenten die je nooit vergeet en die op je netvlies blijven hangen. Ik denk dan aan een Bijeneter die aan komt vliegen met een Kolibrivlinder en die voert aan zijn vrouwtje. Een roepende jonge kerkuil afgebeeld als silhouet omdat de maan erachter stond. Uit datzelfde project een volwassen Kerkuil in de sneeuw wat nog nooit eerder is vastgelegd. Een aanvliegende Hop met een schorpioen in zijn snavel voor de jongen en zo zijn er nog vele. 

 

!cid_52C84D6C-0081-4058-866D-4C4EB2BFD257

Mannetje Bijeneter met een kolibrivlinder voor het vrouwtje 

 

!cid_CC573B1D-A6B3-4C9E-BF63-36C64A665F81

Dwergooruil 

Waardoor of hoe laat jij je inspireren? 

In eerste aanleg haalde ik mijn inspiratie vooral uit het boek “Dierenrijk Nederland” van Fred Hazelhoff. Op latere leeftijd ontmoette ik hem en heb nog naast hem bij edelherten en kemphanen fotografie in het veld gezeten. Door lidmaatschap van diverse fotoclubs leerde ik veel van collega fotografen en het beoordelen van het beeld. Tegenwoordig is de “digitale natuursnelweg” ook een inspiratiebron. 

 

!cid_703CBCCB-FBF7-41EB-9682-0143E4321162

Pestvogels in rust 

Wat staat er nog hoog genoteerd op je wish list? Mijn wish-list is niet zo groot en omvat hoofdzakelijk mooie fototrips naar het hoge noorden van Europa zoals Finland voor uilen en beren, Spitsbergen voor ijsberen, vogels en landschap, IJsland voor landschap, vogels en noorderlicht. Yellow-stone lijkt me ook prachtig. Samen met mijn vrouw is het Griekse eiland Lesbos (in het voorjaar) al 15 jaar ons reisdoel. De natuur is daar overweldigend mooi en nog goed intact zodat alle takken van fotografie tot de mogelijkheden behoren. Ook de eilanders zijn ontzettend vriendelijk en vinden het prachtig wat je doet. Ik ben een echt buitenmens en geniet volop van de natuur om mij heen. Buiten zijn geeft mij het gevoel van vrijheid waarbij ik geniet van zingende vogeltjes, kruidige geuren, knorrende wilde zwijnen, maar ook van stiltes. 

 

!cid_156CC186-9560-4B20-BBA1-AAFE79B26DB9

Zonsopkomst en grondmist op de Posbank 

 

!cid_0113E8B6-79FA-4254-89AA-43627DFFF040

Kleurafwijkende Huismus man 

 

!cid_99A8015F-A37F-41B0-918A-C78B2DEEC9C1

Griekse Steenuil danst de sirtaki 

 

!cid_90B53DE1-965F-402B-95B9-5C6722372E14

Nieuwsgierig Vosje 

 

!cid_61BD8E6D-C84A-4A3C-9AF0-D46A5A82F68D

Heideknotszwammetjes in tegenlicht 

 

!cid_6D562AB9-EC83-4473-B291-281AF288DD86

Portret Bidsprinkhaan 

 

!cid_1B4FA834-0D64-4D9F-A4CD-0B32600F1F91

Ransuil op de winterroestplaats    

 

Reacties

  1. Erg leuk om je portfolio te lezen, Erwin. Erg inspirerend hoe je je als fotograaf ontwikkeld hebt. Ik geniet al enkele jaren van je prachtige foto's van Lesbos en heb je daar ook een keer mogen ontmoeten, op een vroege ochtend bij de Tsikniasrivier op zoek naar Roze Spreeuwen.

    Groet, Leo

  2. Prachtige foto's en een leuk verhaal erbij. Ik heb er van genoten. Dit jaar helaas niet naar Lesbos kunnen gaan ivm ongemak, maar volgend jaar staat het zeker weer op het programma. Wie weet komen we elkaar weer tegen.

    Gr. Peter

Geef een reactie