Make-over "Spitzen"
Onlangs deden we weer een oproep: Maak jij een Make-over?
Marga Ronhaar kwam er bij de bewerking van haar foto 'Spitzen' niet goed uit en accepteerde graag de hulp van mede-DDN-gebruikers. Ze stelde het originele RAW bestand beschikbaar en een aantal DDN’s ging enthousiast aan de slag!
Boven: onbewerkte foto, onder bewerking Marga
En dan nu de resultaten van de bewerkingen! We legden deze anoniem voor aan Marga en vroegen haar om haar reactie:
Foto A - Bewerking Nel Talen
Met je foto "Spitzen" laat je een fraai stukje berglandschap zien met twee mooie rotspartijen. Het licht is hard en daarom zou je inderdaad misschien beter kunnen kiezen voor een zwart wit bewerking. Maar ik wilde toch met de kleurenversie aan de slag.
Wat mij direct opviel was de driehoekscompositie die ook nog eens terugkomt in de achtergrond. Dat wilde ik graag benadrukken met mijn bewerking.
Dit is wat ik heb gedaan met de foto:
Lightroom:
· Hooglichten +32
· Schaduwen +34
· Belichting-0,44
· Contrast +22
· Helderheid +29
· Nevel verwijderen -6
· Levendigheid +16
· HSL/kleur --> bijgewerkt met verzadiging/ luminatie en kleutoon
· Vignet -11
Daarna naar Photoshop:
Color Efex Pro -> Photostylizer 25% koper
Glow 20% gloed
Topaz -> Glow sharpness +35
Basic adjustment clarity -69
Uitsnede gemaakt 5:7 om de driehoekscompositie te benadrukken
Ik ben benieuwd wat je van mijn resultaat vindt.
Marga: Dank voor de bewerking van mijn foto. De driehoekscompositie in de foto was wat mij triggerde om deze foto te bewerken. Wat mij opvalt in deze bewerking is een blauwige gloed die over de foto hangt die voor mij niet natuurlijk overkomt en het landschap wat flets maakt.
Foto B - Bewerking Jowan Iven
Ik heb mijn tanden gezet in de foto van Marga.
Vooral de twee rotspartijen springen eruit in de foto. Alle bewerkingen hebben tot doel gehad om ze meer in de kijker te zetten. Tijdens de ontwikkeling heb ik o.a gedeeltes rondom deze rotspartijen wat donkerder aangezet. Ook de lucht is donkerder gemaakt en tegelijk heb ik blauw minder verzadigd omdat de lucht te veel aandacht vroeg. Dat is meteen ook de reden dat de uitsnede 16x9 is geworden. Een deel van de lucht is er af gesneden zodat de rotsen nu meer aandacht krijgen.
In het HSL paneel is nogal aan de schuifjes getrokken bij zowel kleurtoon, verzadiging en luminantie van de verschillende kleuren.
Marga: Dank voor je inzet om mijn foto Spitzen opnieuw te bewerken. Het zonnige aan de linkerkant spreekt mij wel aan. De voorgrond, bergopwaarts komt voor mij wat koel over. De bewerking aan de rechterkant van de spitzen vind ik een pre.
Foto C - Bewerking Jowan Iven
Ik maakte ook nog een zwart-wit bewerking: Bij de zwartwit versie is ongeveer dezelfde globale aanpak gekozen als bij Foto B. Daar is in het zwart/wit paneel geschoven met luminantie van de kleuren voor meer impact.
Daarnaast een reeks aan dodge en burn om elementen te accentueren.
Marga: Spreekt mij aan. Alhoewel aan de donkere kant. maar toch de spitzen komen qua licht en schaduw goed uit de verf. De uitsnede 16:9 vind ik goed. Wat je schrijft over een reeks dodge en burn elementen, snap ik niet zo goed wat je hiermee bedoelt. Zou ik graag iets meer over willen horen.
Foto D - Bewerking Teuni Stevense
Iets gecropt, in Lightroom gekozen voor Adobe landschap, nevel verwijderd +10, schaduwen +100
Vandaar geopend in Photoshop, grijspunt gezocht voor witbalans, gamma +0,10, wat middentonen en hooglichten doorgedrukt.
Ben benieuwd naar nog andere versies.
Marga: Lijkt erg op de foto hoe ik hem zelf heb bewerkt. Goede bewerking van de rotspartijen waar de donkere partijen goed zichtbaar zijn. Een uitsnede 16:9 zou ik zelf kiezen aangezien de lucht niet veel toevoegt.
Foto E - Bewerking Ward Habets
Dat Marga dit een moeilijke foto vindt, begrijp ik helemaal.
Ik zie een weids berglandschap in zachte kleuren, zo te zien ruim boven de boomgrens, onder een strakblauwe lucht met aan de linkerkant enkele wolken. In dat landschap zijn twee rotsformaties die als een soort kristallen uit de grond tevoorschijn komen.
De vraag die zich opdringt is: "Wat wil de fotograaf ons eigenlijk laten zien?"
Ik heb gekozen voor de rotsformaties. Dat is waar het in de foto voor mij om gaat. Vandaar dat ik bijna de hele linkerkant heb weggesneden, zodat alleen de rechter Spitz overblijft en een klein stuk van de verder weggelegen bergen.
De bewerking is gedaan in Lightroom, de standaard zaken als croppen en wit- en zwartpunt optimaliseren. Daarna ben ik verder gegaan in Color Efex Pro 2. Details naar voren gehaald en de kleur van de beplanting gewijzigd om het beeld wat desolater te maken (smaakkwestie!).
Tot slot, de lucht zit vol sensorvlekken. Een keer (laten) schoonmaken zou niet verkeerd zijn.
Marga: Ja wat wil ik laten zien, dat is de vraag bij elke foto die je maakt. Ik begrijp dat je gekozen hebt voor alleen de rechter partij, alle accent op de spitzen en mede de kleur veranderen van de planten geeft de foto een desolate sfeer. Weet niet of ik dat zo ambieer maar het resultaat is toon is gezet.
p.s. Ben bezig om deze camera te vervangen.
Foto F - Bewerking Jan van Gastel
Het is best lastig om een landschapsfoto te bewerken van iemand anders, omdat je niet precies weet hoe het er in werkelijkheid uit zag. Ook kun je de beleving van degene die er wel was niet inschatten. Het kan best dat het er ongeveer net zo uitzag als op de oorspronkelijke foto, maar als je die zo zo ziet, lijkt het allemaal toch wat flets.
Ik heb er het volgende aan gedaan:
1. In ART (een van het freeware RAW bewerkingsprogramma 'RawTherapee' afgeleid RAW bewerkingsprogramma):
- Schaduwen, met name tussen de rotspieken rechts, wat opgelicht, omdat ik ze nogal zwart vond.
- Kleuren wat aangezet, vooral om de korstmossen wat meer kleur te geven en de roodbruine delen van de andere begroeiing wat beter zichtbaar te maken. Omdat dit de bergwand links wat blauwig maakte, heb ik daarvan de verzadiging wat teruggeschroefd.
2. In TOPAZ sharpen: het geheel iets verscherpt.
3. In Affinity photo: structuren wat beter zichtbaar gemaakt met 'clarity'.
Marga: Met allereerst ook dank voor het bewerken van mijn foto. Zonnige foto is het geworden met goede details in de zwarten. Zelf zou ik iets meer van de lucht en de voorgrond afhalen 16:9. Een foto die overeenkomt met de werkelijkheid.
Foto G - Bewerking Kees Winsemius
Bij deze bewerking is helaas geen omschrijving/toelichting meegekomen.
Marga: De bewerking en dan wel de weerspiegeling van de foto is een verrassing. Zwart-wit spreekt mij wel aan, de lucht met de bewolking vind ik wel wat hebben maar aangezien die niet aanwezig was die dag en is toegevoegd heb ik wel moeite mee.
Marga, hartelijk dank voor jouw medewerking!!
We bedanken natuurlijk ook de DDN-ers voor hun inspirerende bewerkingen! Geweldig om te zien dat de mogelijkheden en variaties oneindig zijn.
We lezen uiteraard graag wat de lezers en kijkers ervan vinden, laat het onderstaand in een reactie weten!
Heb jij een foto met een bewerkingsvraag of eentje die geschikt is om te laten bewerken?
Als je die beschikbaar wilt stellen voor een volgende editie van deze rubriek dan horen we dat graag!
Vermeld het bij je upload of stuur even een berichtje naar via het contactformulier
Reacties