Make over “Hoogwater” van Leo Vogelenzang
Onlangs deden we weer een oproep : Maak jij een Make over ?
Leo stelde het RAW bestand van zijn foto Hoogwater beschikbaar en meerdere DDN-ers gingen deze uitdaging vol enthousiasme aan.
Bewerking Leo
Originele opname Leo
En dan nu de resultaten van de bewerkingen! We legden deze anoniem voor aan Leo en vroegen hem om een reactie:
Leo: Nooit gedacht dat een RAW-beeld dermate verschillende bewerkingen op zou kunnen leveren. Het is best een lastige klus om de zeven resultaten met elkaar te vergelijken en te beschrijven, temeer omdat ik zelf niet zo bedreven ben in fotobewerking als sommige van de deelnemers.
A. Bewerking Ronald Bergkamp
Ik heb de bewerking redelijk basis gehouden, dus geen extreem landschap ervan gemaakt. In camera RAW verandering aangepast in hooglichten, schaduw, zwarte en witte tinten, levendigheid en er een meer landscape look aangegeven Ook iets vignettering toegepast en profiel op landschap ingesteld.
Leo: De voorgrond met het water en de twee rietzomen vind ik mooi, hoewel vooral het geel van het riet meer benadrukt zou kunnen worden. De middenpartij met de wilgen is te grauw, ik mis daar de prille voorjaarstinten. De lichte partijen in de lucht zouden wat meer doorgedrukt kunnen worden. Jammer dat een stuk van de donkere wolkenlaag afgesneden is omdat daar nu juist de meeste dramatiek in zit.
B. Bewerking Roxy van Zanten
Ik ben wat verder gegaan dan basis bewerken. Ik heb de lucht geselecteerd met kleurbereik en vervangen door een lucht met iets meer kleur. Ik heb de foto opgelicht en wat contrast gegeven op de bomen en beetje met de schuifjes gespeeld net zo lang tot ik het mooi vind. Met een vaste kleur heb ik met een zachte borstel de kleur uit de lucht heel voorzichtig wat terug laten komen in de spiegeling van het water.
Leo: Met die roze pasteltinten wordt een beeld gecreëerd dat totaal verschillend is van de situatie zoals ik die op het moment van de opname aantrof. Dat mag natuurlijk wel in dit kader als er iets ontstaat wat plezierig is om naar te kijken, maar dat is hier naar mijn beleving niet echt gelukt. Ik vind het resultaat nogal flets overkomen.
C. Bewerking Peter van den Bos
Ik heb in PS wat aan de schuifjes getrokken, helderder gemaakt. Duifje toegevoegd. Filter van NIK filter Brilliance/warmth er over heen gedaan. Daarna in Lightroom het filter "donkere wolken" gebruikt om een iets meer sprekend beeld te krijgen.
Leo: Ook in deze bewerking is een strook van de donkere wolkenlucht afgesneden en dat vind ik jammer. De gele rietzomen komen mooi uit de verf evenals de voorjaarstinten in de laag met de wilgen. De foto als geheel vind ik wat te blauw, ook al contrasteert dat mooi met het geel. De toegevoegde duif hoeft voor mij niet zo, maar als het per se moet dan had ik deze liever in de rechter bovenhoek gezien als tegenhanger met de meerkoet links. Overigens had een vliegende gans daar meer voor de hand gelegen want die waren daar ruimschoots aanwezig.
D. Bewerking Joke Dingelhoff-Spruyt
Naar de originele foto kijkend mis ik de sprankeling en een bewerking maken leek mij leuk. Landschappen zet ik nog wel eens om in een schilderij en dat heb ik hier ook gedaan. Ooit ben ik begonnen met fotobewerkingsprogramma PaintNet (gratis). De software is tegenwoordig zo uitgebreid dat ik niet veel behoefte heb aan een ander pakket dat ik overigens wel heb. Ik gebruik misschien dus wat andere termen. Ik heb een jpg-bestand bewerkt, omdat ik niet veel ervaring met RAW-bestanden heb.
Als eerste heb ik met “curven” de licht verdeling op de foto gewijzigd. De bomenpartij was aan de donkere kant en de hele foto mocht van mij ook iets meer licht hebben. Daarna heb ik de tint en verzadiging 2x achter elkaar gewijzigd, omdat ik het gewenste effect niet in 1x kon bereiken. Nadat ik tevreden was over de kleuren heb ik de foto gedupliceerd. 1 van de 2 kopieën bewerkte ik tot olieverfschilderij. Als laatste voegde ik daarna beide kopieën samen, waarbij ik de dekking van de scherpe foto heb aangepast. Eigenlijk softwarematige meervoudige belichting dus.
Leo: Het resultaat van een nogal ingewikkelde reeks van bewerkingen is een uitermate surrealistisch beeld met psychedelische kleuren. Van de oorspronkelijke scherpte (ik werk altijd met een statief) is niets overgebleven, maar dat was waarschijnlijk ook niet de bedoeling. Tja, een interessante foto maar ik zou hem toch niet aan de wand willen hebben.
E. Bewerking Brigitte van Krimpen
- RAW opname geopend in Camera RAW van Photoshop CC 2020
- Sensor vlekken verwijderd
- Texture en details verhoogd
- Belichting verhoogd en zwarten dieper gemaakt
- Levendigheid verhoogd
- Foto geopend naar PS
- Handmatig een dromerig Orton effect toegevoeg
- Oorspronkelijke laag (0) gekopieerd (Cntrl J) (=1) en filter Unsharp Mask toegepast welke je vind in de bovenbalk (filter > sharpen > unsharp mask) deze laag opnieuw kopiëren
- Gekopieerde laag (2) wordt nu Gausian Blur op toegepast welke je vind in de bovenbalk (filter > Blur > Gausian Blur) deze laag reduceren tot een opaciteit van 30%
- Nieuw (lege) laag aanbrengen en hier een texture in kopieren.
- Als laatste een aanpassing laag plaatsen en met Levels (niveau’s) de helderheden opgekrikt
Leo: Compliment voor de duidelijke weergave van je work-flow die getuigt van veel ervaring op het gebied van fotobewerking. Ik kon het niet helemaal volgen, ik had bijvoorbeeld nog nooit van een Orton effect gehoord, maar ik vind het indrukwekkend. Het resultaat van je bewerkingen is een nostalgisch, schilderachtig beeld met fraaie sepiatinten, aangevuld met een textuur die vooral in de lucht goed werkt.
F. Bewerking Nico van Gelder
Ik heb de foto in RAW eerst bewerkt door de hooglichten terug te brengen en de schaduwen op te helderen. Daarna in lagen met HDR van NIKfilters de lucht geaccentueerd en daarna het landschap terug gepoetst. Vervolgens heb ik m.n. het riet op de voorgrond lokaal wat opgehelderd en met Levendigheid de kleuren iets aangezet.
Leo: Een transparante bewerking van dit landschap met zachte, niet teveel aangezette kleuren. De roze tint in de lucht doet het heel goed. Het geel van de rietzomen is mooi aangezet evenals de prille voorjaarskleuren in de wilgen. Deze bewerking heeft duidelijk mijn voorkeur.
G. Bewerking Brigitte van Krimpen
- RAW opname geopend in Camera RAW van Photoshop CC 2020
- Sensor vlekken verwijderd
- Texture en details verhoogd
- Belichting verhoogd en zwarten dieper gemaakt
- Levendigheid verhoogd
- Foto geopend naar PS
- Met NIK filter Color Efex verhoging van Brilliance / Warmth
- Met NIK filter Color Efex verhoging van delen van de details (masker) met Detail Extractor
- Met NIK filter Color Efex kleurenzweem verwijderd met Color Cast
- Met NIK filter Color Efex een gradueel in de lucht aangebracht (chocolade tint) Gradual Filter en opaciteit van deze laag tot 33% aangepast
Leo: Ook hier een duidelijke weergave van de work-flow. Een groter verschil met de voorgaande bewerking (F) is nauwelijks denkbaar. De contrasten zowel in kleur als in de lichten zijn fors aangezet. De voorjaarskleuren in de wilgen komen goed tot uiting. De dramatisch wolkenlucht is mooi benadrukt maar de foto als geheel is naar mijn smaak toch wat te heftig.
Tot slot vroegen we Leo of hij, geïnspireerd door deze grote en verrassende variatie in bewerkingen, zelf nog eens zijn foto Hoogwater in een ander jasje wilde steken.
Dat deed hij graag en dit is het resultaat:
Nieuwe bewerking door Leo Vogelenzang
Leo, hartelijk dank voor jouw medewerking!!
****
We bedanken natuurlijk ook de DDN-ers voor hun inspirerende bewerkingen!
Geweldig om te zien dat de mogelijkheden en variaties oneindig zijn.
*****
We lezen uiteraard graag ieders meningen en bevindingen in een reactie op dit artikel.
Ook horen we graag wat je vindt van deze rubriek?
Om te reageren scroll je even naar beneden.
*****
Heb jij een foto met een bewerkingsvraag of eentje die geschikt is om te laten bewerken?
Als je die beschikbaar wilt stellen voor een volgende editie van deze rubriek dan horen we dat graag!
Vermeld het bij je upload of stuur ons even een berichtje via het contactformulier.
*****
Reacties